10 lecții despre managementul unei echipe

Au trecut mai bine de două luni de când am devenit team lead și m-am gândit să fac un scurt review al lecțiilor pe care le-am învățat până acum.

Au fost două luni pline, stresante, cu bune și cu rele. Dincolo de învățatul unei meserii noi am învățat foarte multe despre mine. Și ca orice medicament eficient, gustul n-a fost neapărat dulce.

Până acum sunt mândru de mine. Mai ales că am ieșit din toată această perioadă cu o compasiune și înțelegere față de mine însumi care îmi dau speranța că o să fac treabă bună și pe viitor. Până acum astea-s observațiile mele:

1. Ritmul muncii e diferit

Bănuiala că munca are alt balans a venit la început ca un paradox: deși munceam mai puțin, eram mai stresat. Mi-a luat ceva timp să mă prind că deși programarea nu mai era activitatea mea principală, eu continuam să-mi măsor munca după cât de mult am programat.

Munca de dinainte se reflecta în cod scris, iar acum trebuia să citesc mai mult decât să scriu. Nu mai eram la curent doar cu bucata mea, ci trebuia să fiu la curent cu ce lucrează fiecare. Și dacă îți dai seama că un programator e eficient după numărul de task-uri terminate, cum îți dai seama dacă un team lead e eficient? Cum stabilești valoarea unei decizii, prezența acestuia la un meeting sau un feedback talk cu un membru al echipei?

“Vei munci, dar în unele zile te vei întreba dacă chiar muncești cu adevărat”, îmi spunea un prieten team lead. Greșeala mea a fost că măsuram greșit. Iar problema cu măsuratul greșit e că atunci când vei încerca să produci rezultate mai bune, nu vei vedea nicio diferență pentru că urmărești rezultatele greșite.

Până la urmă mi-am spus că o să fiu judecat după rezultatele echipei mele și nu după task-urile pe care le fac în fiecare zi. Și conceptul ăsta schimbă puțin dinamica lucrurilor pentru că acum vei fi responsabil și de rezultatele altora. Când am realizat asta am crezut că n-o să am control deloc, însă sunt destule instrumente prin care să influențezi mersul lucrurilor.

2. Nu mai e despre tine

Dacă înainte încercam să fac o treabă bună și să ies în evidență, acum trebuie să-i ajut pe alții să se remarce. Încă sunt determinat să fac o treabă bună, dar preocuparea mea principală e ce pot să fac ca să-i ajut pe alții să-și atingă potențialul? Nu doar să-și facă treaba, ci să facă cea mai bună versiune a muncii lor.

Cei mai mulți oameni strălucesc atunci când le dai cât mai multă libertate. Alții au nevoie să știe că ești lângă ei. Treaba ta e să descoperi nevoile fiecăruia și să le îndeplinești.

Există o singură excepție de la regula asta: când se întâmplă ceva rău. Atunci e datoria ta să-ți asumi responsabilitatea pentru orice merge prost.

3. Trebuie să-ți găsești tonul

Pentru că a fost prima mea experiență de team lead, la început am avut nevoie de timp ca să-mi găsesc tonul potrivit. N-am știut exact ce tip de lider vreau să fiu: foarte de treabă și chill sau exigent și distant? Ce ton o să folosesc atunci când o să trebuiască să critic pe cineva? Când o să știu că e momentul potrivit să spun ceva sau nu?

Oamenii se așteaptă la autoritate din partea ta și o să-ți simtă lipsa de încredere. Dar în același timp dacă ești prea autoritar n-o să fie prea fericiți. Și o echipă nefericită nu livrează rezultate.

Cât de bine reușești să-ți găsești tonul depinde de o grămadă de factori și nu cred că există o rețetă de succes. Dar trebuie să ai curajul să experimentezi.

“If you try to change it, you will ruin it. Try to hold it, and you will lose it.”, spunea Lao Tzu în cartea sa despre Tao. Cam așa cred că e și cu tonul potrivit în echipă.

4. Controlează-ți stresul

Dacă nu-ți controlezi stresul, te va controla el pe tine. Nu doar că vei avea un impact toxic asupra celorlalți, dar stresul pe termen lung te va îmbolnăvi la propriu. Oricât de mișto e jobul pe care îl ai, e o idee tâmpită să te îmbolnăvești muncind.

A fost o idee proastă să cred că berea după lucru mă va ajuta să mă relaxez când de fapt m-a împiedicat să dorm noaptea și să fiu productiv a doua zi. Lipsa somnului combinată cu stresul și efectul depresiv ale acoolului și-au spus cuvântul după vreo două săptămâni. Noroc că am avut programat un concediu în România. Mă rog, am băut și acolo, că nah Electric Castle, dar când m-am întors mi-am promis că o să fac o pauză de la alcool.

Momentan n-am mai băut alcool de o lună, mă duc regulat la sală și meditez în fiecare zi. Nu știu cât vreau să mă țină, dar acum vreau să fac ceva cu viața mea și prioritatea nr. 1 e să am mintea clară și energia care să-mi permită să fac acest lucru.

Rezultatele acestor măsuri se văd nu doar la muncă ci și în viața personală. În ultimii 6 ani nu țin minte să fi fost atât de controlat, optimist și energic pe o perioadă atât de lungă.

5. Fii confortabil cu luatul deciziilor nepopulare

Deși nu vrei ca lumea să te urască, nu trebuie să-ți consumi energia încercând să fii plăcut de toată lumea. Oricât de amabil vei fi, unele lucruri n-o să se întâmple doar cu lapte și miere. Și atunci trebuie să fii încrezător și să te impui.

De exemplu, una din responsabilitățile mele e să mă asigur că fiecare are ceva de făcut. Ca să fac asta, uneori trebuie să-l bat la cap pe PM să pregătească din timp un task și trebuie și să mă asigur că developerul o să înceapă acel task când devine liber. S-ar putea ca nici PM-ul, nici developerul să nu aibă chef de mine, însă eu trebuie să-mi fac treaba și să nu mă simt vinovat pentru că am așteptări de la ceilalți să facă același lucru.

Apoi, dacă gândești pe termen lung, vei realiza că lumea are destulă vreme să te placă din nou. Cel mai important e să lucrați bine împreună.

6. Găsește-ți un confident de încredere

Nimeni din echipă n-o să-ți spună când faci ceva greșit. O să vină la tine și o să se plângă despre alții, dar când tu vei fi cel care greșește, nimeni n-o să te atenționeze. De aceea e bine să găsești un om care poate să-ți spună când greșești.

Am găsit un astfel de om într-un tester. E destul de convenabil pentru că participă la fiecare meeting și e acolo să-mi observe greșelile, dar nu sunt managerul lui direct așa că nu-i e frică să-mi spună ceva neplăcut. Ba chiar i-am spus să  mă atenționeze ori de câte ori fac ceva greșit.

Cu toții gresim și e bine să fim deschiși la neajunsurile noastre. Am văzut oameni extrem de inteligenți care n-au reușit să-și atingă potențialul tocmai din cauză că n-au fost dispuși să-și vadă greșelile pe care le făceau constant.

7. Fii atent la manipulare

E curios cum unii oameni vor încerca să te manipuleze fără intenție. De exemplu, dacă cineva nu vrea să muncească mai mult, o să-ți explice de ce nu are rost să fac un anumit task. O să caute scuze de ce n-a făcut o treabă 100%. S-ar putea să-ți spună că un bug pe care tocmai l-ai descoperit nu e așa important și se poate rezolva în viitor.

Treaba amuzantă e că nimeni nu face asta cu intenție. E mai mult un comportament inconștient bazat pe emoții. Însă treaba ta e să fii atent la astfel de capcane inocente și să nu pici în plasa lor. Pentru că dacă vei fi de acord, vei face un compromis pe care în viitor s-ar putea să-l regreți.

8. Comunicarea e extrem de importantă

E evident că trebuie să comunici cu oamenii, dar ce îți va fi mai puțin evident la început e dificultatea cu care te vei confrunta când vei încerca să comunici.

Trebuie să convingi, trebuie să fii sincer și să te deschizi, să comunici clar așteptările pe care le ai de la fiecare, să oferi feedback, să rezovi conflicte ș.a.m.d. Și după ce comunici și tot comunici, îți amintești că mai e și partea non-verbală a comunicării. Te uiți în ochii oamenilor când vorbești cu ei? Ce postură ai la daily stand-up? Și cu mâinile ce încerci să faci?

E destul de greu dacă nu ești obișnuit să faci asta. Iar eu n-am fost obișnuit. Felul în care comunicăm îl învățăm de mici și la fel ca toate obiceiurile deprinse din copilărie e foarte greu să-ți schimbi felul în care comunici cu ceilalți.

Am avut discuții în urma cărora cei cu care am vorbit au devenit mult mai productivi. Au fost și discuții din care nu s-a ales nimic. Încă o să învăț mult și bine la acest capitol.

9. Ai răbdare

Poți controla viteza lucrurilor până la un punct. Când eram programator puteam să mă forțez să muncesc mai repede, dar ca team lead nu poți impune oamenilor ritmul în care să lucreze.

Din primele zile am încercat să fac cât mai multe reforme. Eu sunt mai nerăbdător din fire și de multe ori grăbesc mersul lucrurilor. Dar la un moment dat a trebuit să recunosc că nu pot schimba prea multe peste noapte. Când în ecuație sunt mai multe persoane trebuie să ai o altă abordare pentru rezultate rapide.

Nu-i poți spune unui om să lucreze mai repede, dar poți să-l motivezi. Iar dacă un proces durează prea mult devenind un obstacol, poți decide să-l schimbi.

10. Ai grijă de echipa ta

Când am devenit team lead mi-am spus că nu am primit o promoție, ci am primit o echipă. Iar rolul meu e să mă asigur că fiecare om din echipă își face treaba cât mai bine fără să fie perturbat de factori exteriori. Cu alte cuvinte, dacă cineva are o problemă cu un om din echipă, va trebui la început să aibă o problemă cu mine.

Deși n-ar mai trebui să programez, când apare o problemă urgentă mă ocup eu de ea. Mă uit peste task-uri înaintea lor. De obicei lipsesc detalii tehnice și atunci încerc să completez eu ceea ce nu a adăugat PM-ul. E o muncă continuă în care le țin spatele, dar în același timp mă asigur că le pregătesc calea din față.

 

***

Orice proiect în IT trebuie să fie scalabil: dacă funcționează cu 100 de utilizatori poate fi extins să funcționeze și cu 100 de milioane de utilizatori. Când vine vorba despre abilitățile mele de team lead cred că sunt scalabil: pot să cresc.

Am atitudinea necesară care îmi permite să învăț în continuare. De aceea nu prea am emoții când mă gândesc la viitor. Însă va trebui la un moment dat să decid ce o să fac în continuare. În doar 6 ani am adunat multe lecții și cred că undeva pe la anul viitor va trebui să am o discuție cu mine însumi despre ce vreau să fac în viitor.

Dar până una alta sper că voi sunteți bine :) N-am mai dat demult un semn, dar sper că v-a plăcut articolul. O zi faină!